Monday, February 9, 2015

Kisah Para SUAMI


Taaarraaaa!!!!

Aku receive benda ni dari group whatsapp semalam. Memang banyak dah bergulir dalam media sosial benda ni.

Kenapa benda ni ada? Most probably kerana kejengkelan manusia yang macam aku dengan tajuk novel dan drama melayu yang dah berterabur banyak nya tentang sang SUAMI.

Sejujurnya, aku bukan menentang atau menolak kehadiran karya-karya berbentuk Rom-Com atau just karya romantik lovey dovey pekebenda tu. Tapi bila dah disudukan lebih dari yang boleh ditelan, maka aku ( dan kebanyakan orang TUA), akan lama-lama mengalami kemualan dan sakit pening seserius penyakit jiwa.

Sebenarnya bukan tajuk berhubung suami saja yang menyakitkan mata, telinga dan semua pancaindera, tapi boleh kata tajuk kebanyakan Novel dan Novel yang diadaptasi ke drama bersiri juga ada potensi membuatkan aku hanya tercegat bodoh di depan TV atau dalam kedai buku.

Ada satu hari tu, aku singgah di MPH dan Popular Book Store, Just jalan-jalan cari buku untuk hilangkan boring masa aku oustation di Melaka. Sampai di ruang novel, mata aku dok mencari novel best buat bahan bacaan. Tapi sayangnya, hampir kesemua novel yang bersusun di rak, tak sampai tahap ke kertuan aku ni. Bayangkan aku yang dah tua bangka ni, bawa novel " Suamiku Kuat Berleter." atau " Isteriku Makan Nasi" contohnya........

Kat dalam tren!!!

Tak ke nampak macam orang tua tak sedar diri? Hahhahahahhaa....

Aku tak  bimbang dengan tumbuhnya novel bergenre begini di pasaran. Aku faham, kebanyakan pembaca novel adalah di kalangan budak-budak remaja under 20. Yang fantasinya melangkaui benua sampai ke negeri antah berantah.

Pelaku lelakinya handsome macam gini-gini, pelaku wanitanya jelita macam gini-gini pula. Jarang pencerita menceritakan tentang wanita atau lelaki hodoh dalam novel......Itu hakikat !!

Tapi yang aku bimbangkan adalah bila anak-anak muda terlalu disogokkan dengan fantasi sebegini. Realitinya tidak begitu wahai adik-adik. Kehidupan sepasang manusia yang kahwin paksa bukan seindah di drama atau novel.

Tak wujud lelaki sangat tampan, soleh, penyabar, tak menjentik walau sekali, tak naik suara,penyayang, romantik, sentiasa memujuk, kaya, berkereta besar, bekerja besar... all in one. TAK ADA.

So, jangan lah mencari Suami Perfect 10 tu. Tak ada!!..Hahhahahah.

p/s : Maaf cakap, Aaron Aziz terlalu gemuk untuk jadi Perfect 10.. Hahahhahahhaa... Larrrikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

No comments: