Monday, March 25, 2013

Korea - Day 1

Korea!!!!! Hahhahahahaa. Akhirnya sampai juga hari yang dinanti-nanti.

16 Mac, kami berkumpul di KLIA, Counter B jam 8.30 malam. Memandangkan aku dihantar by my brother & sister, aku sampai paling awal. Around 7.30 petang. So, sementara menunggu yang lain sampai, aku pi lah Surau untuk maghrib. Haiyaaa... Surau pun jem looorrrrr

Dalam jam 8.15 Kak E & Kak Faiz sampai, Nubhan sampai 8.45 dan Harney tak lama lepas tu. Nampaknya kami yang bersemangat nih.Hahhahahaa

Flight MH066 ter delay. Kuikuikui. Sekarang MAS pun ter delay lah jugak. Tapi delay nya dalam vessel. Sejam lebih lah jugak kami duduk doing nothing kat dalam tu. Sambil tengok-tengok movie, habis jugak setengah.

Kami sampai kat Incheon airport, Seoul jam 7.30 pagi 17 Mac. Perghhhhhh!!! Sejookkk gilo I tell you. Suhu masa tu 5 darjah celcius. Untuk orang Malaysia macam aku ni, ini kira sejuk dah ni. Suhu aircond 16 darjah tu pun aku considered as sejuk dah. Inikan 5 !!

Ini tempat pertama kami pergi selepas bas bergerak dari airport. National Folk Museum. Kat dalam ni boleh kita belajar pasal orang korea tradisional dari lahir sampai mati. Semuanya ditunjukkan dengan patung-patung. Ala, macam museum kat sini jugaklah.

Lepas tu kami ke sini, Kyongbok Palace. Agak besar lah palace ni. Cantik lah jugak. Seni bina nya macam forbidden city di Beijing jugak. Lebih kurang lah. Kebanyakan tulisan adalah dalam tulisan cina. Sebab katanya dulu memang pakai chinese stroke sehinggalah hangul di cipta dalam 500 years ago. Wahhhhh!! ilmu nih!!

p/s : Ada orang buat tarian gangnam kat sini. Siapa? entah!!! saya tak kenal orang tu. Hahahhahahaha

Lepas tu kami pergi makan kat restoren Turki. Heaven nya dapat makan. Sebab last makanan yang kami makan adalah sarapan pagi dalam flight kol 5.30 pagi. Dapat nasi cam dapat emas. Lepas makan, tour guide kami, Cik Jade bawa kami ke Masjid. This is the one & only Masjid di Seoul. So, kami tak lepaskan peluang untuk bersolat disini. Tapi perlu diingatkan, Masjid ni berada jauuuhhh tinggi atas bukit. So, sediakan kaki anda untuk mendaki. Di kiri kanan jalan tu boleh nampak banyak kedai-kedai muslim. So, kalau nak singgah untuk beli apa-apa, boleh lah singgah

Kami check in hotel dulu selepas tu. Hotel kami 40 minit dari bandar Seoul. Nama nya Mate Hotel. Selesa jugaklah. Tapi seperti mana-mana tandas dalam Seoul ni, semuanya tak ada air. Kalau dapat yang ada bidet pun dah cukup bersyukur dah. Hehehe.

Lepas refreshment, mandi dan tukar baju. Kami ke Seoul N Tower. Dalam sejuk tu kena daki bukit pulak!!! Memang tinggi tower ni. Tapi bila sampai kat atas, memang worth it lah! Permandangan nya cantik walaupun kabus tebal. Kat sini lah ada kunci-kunci cinta yang beribu-ribu tried up to the fence dan pokok. Memang cantik! Disebabkan sejuk, Kak E belanja kami semua kopi sorang satu. Hehehhehehe. Thanks Kak E. Tapi kami tak letak kunci kami sebab none of us ada relationship cinta mati camtu. Nubhan kata jangan letak, nanti single forever. Hahahhahahhaa... Funny!!!

Nak naik satu hal, nak turun lagi satu hal. Bukit tu curam dan tak boleh nak break.Tapi dah petang tu lagi sejuk. Sejuk giler!!!

Then kami pergi makan malam kat satu Korean restaurant. Ada ikan bakar, lempeng sotong, KimChi. My first ever!! Sedaplah jugak. Pergi negara orang, kena lah try makanan orang kan? so... kami try!!

Lepas makan, kami balik ke Hotel. Satu perkataan yang kami dapat. SOTONG!!! Hahahhahahhahaa

p/s : Gambar yang relevan je lah. Letih nak letak semua.