Wednesday, February 6, 2013

Acheh, 9 years after the great Tsunami


Kebelakangan ni banyak entri yang tak ada gambar. Semuanya sebab aku malas nak google gambar untuk letak kat sini. Ermmmmm..... Tu dia penyakit M dah sampai. Tapi ni ada 5 keping gambar dari banda Acheh courtesy of my sister.

Actually kakak aku sekeluarga baru balik dari acheh last 2 weeks. Sebut Acheh, yang terlintas di kepala, not a great place to visit kan? macam bunyinya tak berapa fun. Tapi ketahuilah oleh kamu semua, aku yang tengok video je ni pun terasa tersentuh tengok sisa-siasa peninggalan tsunami di acheh pada tahun 2004 dulu.

Tsunami di Acheh was caused by an earthquake dengan magnitude 9.3 pada skala richter. Satu gegaran yang sangat kuat. Maha kuat sehingga menyebabkan tsunami setinggi pokok kelapa dan menyebabkan satu planet ni vibrate. Huhuhuuuu...ok, aku tak nak bayangkan kalau aku ada kat situ.

Monumen ni shows tarikh & masa berlakunya tsunami tu. It was 24 December 2004, 5 minit sebelum pukul 8.00 pagi.

Tak tahu dari mana datangnya perasaan ini, tapi rasa gerun sangat bila di beritahu 29,000 orang di kuburkan dalam satu kubur. Yang mana kebanyakannya dah tak serupa orang. Ngeri bila dapat tahu air yang naik ke darat masa tsunami tu hitam dan panas. Ramai yang mati, macam kena rebus. Astarafirullah Al -Azim... Memang tak tercapai akal. Terbayang macam mana sengsara nya orang-orang kat situ. Itu yang dapat dikebumikan, yang hanyut ke laut? yang hancur? Ermmmmmm... Tak boleh nak fikir.


Ni boat yang hanyut dari laut dan landing baekkk punya kat atas sebuah rumah.Nampaknya kerajaan Acheh dah gunakan tempat ini as tempat perlancongan. Nampak amazing, tapi cuba fikirkan balik.............




Masjid Baiturrahim & Baitul Rahman. Masjid-masjid yang hebat di Acheh. I wish that 1 day dapat kesini dan tengok sendiri masjid-masjid ni. 

Sekarang Acheh dah bangkit semula. Dari apa yang aku tengok pada rakaman video kakak aku tu, Acheh sangat berterima kasih kepada dunia yang turut membantu pembangunan semula. Ada nampak sekolah tajaan syarikat Coca-Cola pun. Yang aku dengar, doktor Malaysia jadi kegemaran di sana. Lemah lembut katanya. Hahhahahaa....  Ok, glad to hear that.

Untuk yang mahu berfikir, kejadian di Acheh terlalu banyak pengajaran nya. Kalau hayati betul-betul kejadian Tsunami tu, itulah kekuasaan Ilahi. Kalau Dia berkehandak kan semua nya terjadi...maka terjadi lah ia.

p/s : One more place to visit... InsyaAllah

Kalau rajin, baca lah..... interesting info to share :
Kronologi Gempa & Tsunami Acheh 24 December 2004

2 comments:

. said...

I went to BA twice in the last 5 yrs...went up kapal api n sampan atas bumbung...insaf

Kikey said...

I watched the video my sister & her husband recorded. Memang menginsafkan. That was just post tsunami.Can't imagine masa berlaku bencana tu. SubhanAllah