Monday, July 13, 2009

Bahasa Chatting

Hai Allllzzzzz...

Well, this is something I would like to share with all of you.

For those yang biasa chatting, mesti akan biasa dengan perkataan yang dipendekkan. In short, dikatakan bahasa chatting. Penggunaan perkataan ini adalah untuk memendekkan masa menaip . Tapi sedar kah korang, bahasa chatting ni sebenarnya gila jugak. Let me tell you why....

One day, aku baru on YM...suddenly ada sorang stranger ni buzz aku. Aku pun letak lah icon tersengih . But then, dia tulis “awk kj k?” So...aku jawablah “a’ah” lepas tu tanya lagi “awk sht k?” and after that....bla bla bla....dengan short form yang tah apa-apa. Aku jawab “Sorry, saya tak faham” And you know what?? This stupid fella asked me..”awak ni melayu ker? Bahasa chatting pun tak paham” Haaaa.....haruslah nak kena makan kasut kannnnnn..... Apa kena mengenanya aku melayu dengan bahasa chatting dia tu?

Sebenarnya bahasa ni boleh guna....tak ada masalah. Tapi jangan sampai terbawak-bawak. Bukan semua orang faham apa yang kita fikirkan.Kalau nak guna short form, gunakan yang senang orang lain faham. Tapi kalau dah semuanya short form.....buntang jugak bijik mata nak membacanya. Lagi-lagi bagi orang yang dah agak season macam aku ni ha.Nak baca satu sentence pun ambil masa. Merangkak-rangkak macam baru belajar membaca.

Aku bukanlah anti bahasa chatting. Aku pun selalu jugak guna street lingo. Dalam blog ni pun kelam kabut jugak bahasanya. Rojak buah pun tak macam ni. Haa..haaaaa... Tapi sekurang-kurangnya apa yang aku tulis ni adalah dalam perkataan penuh. Tapi korang jangan ketawa pulak.Aku memang mengaku bahasa aku sikit tonggang terbalik. Sebab lama aku mempraktikkan penggunaan ayat terbalik ni ditempat kerja lama. Bukan apa, aku nak kawan-kawan faham, tapi akhirnya aku pulak yang jadi songsang. Payah wooo nak adjust balik.Hee..heee...

Emmmm..kalau korang keje kerajaan, korang akan kena pergi BTN. Kalau korang pergi BTN korang akan tahu la semua ni. Mahu tak mahu, korang akan diajar untuk patriotic. Aku tak menentang penggunaan bahasa Inggeris untuk matapelajaran Sains & Matematik. Sebab aku tahu benda tu sangat penting bila masuk IPT. Watch out everybody yang belum melangkah ke alam Universiti. UiTM adalah salah satu Universiti yang sangat mementingkan bahasa Inggeris. Tapi aku juga patriotic tentang bahasa Melayu. It’s Bahasa Melayu kann.....so, apalah Melayu kalau tak ada bahasanya.

So, adik-adik,kalau nak chat guna bahasa korang tu gunalah.....tapi ingat, it stops kat chatting saja. Kat sekolah, bahasanya bahasa buku. Kalau nak menulis blog, silakan......tapi tulislah elok-elok supaya orang faham dan jelas maksudnya.Supaya orang-orang yang macam aku ni tak mengambil masa satu jam hanya untuk memahami cerita yang hanya dua tiga perenggan.Hee..heeee...

No comments: