Wednesday, March 4, 2009

Holiday in Bali

Haiii guys!!!!!!!!!!!!!

I just come back from Bali at 8.30 am this morning. Gile tiring. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar & holiday kali ni memang best!!!

Kami berlepas dari LCCT dengan flight 9.40am ke Denpasar.Sampai kat sana dalam jam 12.30pm. check out & jumpa dengan tour guide diluar airport.I must say that I'm totally suprised bila nampak too many peoples holding names kat luar tu. Tiba-tiba rasa pelik. sebab kat sini tak nampak situasi macam tu.Haa..haaaa..
So I took this picture. Belum keluar airport lagi ni tau. kat dalam area Ngurah Rai airport tu pun dah nampak gerbang tample ni. Diaorang kata, di Bali ada lebih 10 ribu tamples. Setiap keluarga ada dioarang punya tamples sendiri. Dan setiap kampung pun ada tample mereka. So, no wonder lah banyak sangat tamples kan........
sebelum ambik bagasi, kami singgah kejap dalam kamar kecil.Hee..hee...toilet orang kita kata. Bersih jugak toilet kat sini. Yang paling penting, ada paip.Fuh!!! darurat sket ni, so lega lah ada paip air.Wakakakkaka. Cicak ni melekat kat pintu salah satu toilet. Susah nak jumpa cicak corak batik kat sini wehhhh....haa..haa..

Kami sampai ke Bali Dynasty Resort dalam jam 1 petang. Ini permandangan dari bilik aku & Phan. Tersangatlah cantiknya.Aku puas hati lah dengan service hotel ni. Walaupun boleh berbahasa Indonesia standard, diaorang lebih suka berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Boleh laaaaaa....asal faham kan.Bilik pun bersih, kelengkapan pun bagus. Syiok tengok TV, banyak sinetron.Haa..haaaaaaaaa...
Jam 4 petang, tourist guide kami bawa kami pergi ke Uluwatu. Dalam 45 minutes perjalanan dari Kuta. Nampak kain pink kat pinggang tu? Itu bukan aku saja-saja nak buat tali pinggang.Setiap yang masuk ke tample tu kena pakai kain ni. Kalau pakai seluar pendek dari atas lutut..terus kena pakai kain. Hee..hee..Ramai jugaklah orang yang kena pakai kain.Permandangan kat sini....sangat cantik!!!. Terkesima tengok scenery kat sini. Rasa tak nak balik.Haa..haaaaaaaa.
Kat sini sebenarnya banyak monyet. So, sesapa yang pakai cermin mata atau yang pakai sunglasses, memang kena tanggal. Topi pun tak digalakkan.Nanti kena ambil dengan monyet. Monyet-monyet tu poyo jugaklah....kena bagi kacang or makanan lain baru dilepaskan.Hee..heee...
Penat berjalan ditepi-tepi tebing tu, kami semua duduk kat bahagian atas untuk tengok Kechak dance performance. very new to me. At first kami berempat confuse dengan apa yang berlaku. Nasib baik kami diberi sinopsis. So, kena follow accordingly la. Mulanya memang tak best, tapi lama-lama aku enjoy perfromance diaorang ni. Ada fire siap tau. Tapi aku tak snap, sebab dah malam time tu.Hee..heee..
Habis tengok kechak dance, kami pergi makan malam. Sedap jugaklah.Walaupun tekak tak berapa sesuai lagi dengan makanan di Bali ni, tapi kami gasak jer. Sebab dah lapar sangat.
Hari kedua, lepas sarapan...kami pergi tengok performance lagi.Kali ni Barong dance. Yang ni aku tak berapa suka. Aku suka kechak dance lagi. Tapi ok jugaklah.....Sama macam semalamnya, kami diberi sinopsis sorang satu. Boleh baca & bandingkan dengan apa yang dipersembahkan. Walaupun tak paham. Tapi enjoy jugaklah, sebab diaorang pakai banyak costumes.
Habis performance, kami pergi ke volcano. 2 jam drive dari kawasan kuta tu.Katanya volcano ni masih aktif. So, dapat tengok dari jauh je lah. Dibawah volcano ni ada tasik, curam sangat!!. Paling kelakar kejadian kat sini lah. On the way nak balik, kami kena serang dengan penjual T-Shirt. Mula-mula tawar kat aku 5 helai Rp100k. Tapi bila aku kata tak nak, makin galak pulak diaorang gasak aku. Sampai kan boleh diaorang tawar 11 helai Rp100k. Yang lain berjaya meloloskan diri kedalam van. aku je yang tertinggal.Nasib baik lepas tu aku berjaya "diselamatkan" oleh guide kami.Kalau tak, leper gaklah kena gasak.hee..heee..
Lepas lunch, kami pergi ke gua gajah. dalam 1 hour dari volcano tu. Tak nampak pun gajah nya.Tapi katanya kuil ni dibina dalam abad ke 16. Tapi masih digunakan. Kami tengok sikit-sikit jelah.Sebab lepas tu masing-masing gatal tangan dah nak shopping.Wakakakakka. Barang kat sini boleh ditawar up to 80%. Kalau pandai menawar, memang untung!!!.Kat sini sekali lagik aku kena kejar. nasib baik aku sempat lari masuk van & duduk sembang-sembang dengan driver kami. Perghhh!! penjual kat sini gile agressive!!
Air ni katanya datang dari mata air.Katanya, sesiapa yang basuh muka dengan air ni akan muda sentiasa. Wahhhhhhh!!!. Dalam kolam ni ada banyak ikan. Dulu-dulu air dalam kolam ni dibuat mandi. Tapi sekarang ni dah tak kot. Sebab dah sikit sangat.Nak basuh kaki boleh la....
Makan malam kami kat Bali Galleria. Yang bulat-bulat tu sotong.Tapi langsung tak rasa sotong. Sebab garing sangat. Ikan tu nice, tapi manis. Hehee..hee...Tapi lapar punya pasal, kami gasak jer.
Third day, kami pergi ke Tanah Lot, Tanah Lot tu maksudnya tanah dari laut. Sebab tample nya macam terapung di tengah laut. kat sini SUBHANALLAH.....sangat cantik!!!!!!!!!!!!!! Lama jugak terpegun tengok scenery kat situ.Kat sini pun kami gasak shopping.Sama macam semalamnya, kat sini pun syiok gak tawar menawar.Aku selesai beli barang kat sini.....sebab malas dah nak jalan. Penat & panas!!
Yang ini kat salah satu cliff yang menempatkan kuil. Pelancong tak dibenarkan masuk, so kami amik gambar kat luar ni je. Ombak punyalah kuat, sampai tempat kami berdiri tu pun bergegar bila ombak merempuh. Takut gaklah....tapi suker!!!!!!!!!!!...haa..haaaaa.Memang panas kat sini. Suhu mencecah 31 darjah. Itu time arrival. Time kami bersuka ria kat tanah lot ni rasanya dah dekat 40 kot. Rasa nak terbakar kulit.
Kami makan lunch kat atas bukit. Scenery kat sini lagiklah menakjubkan. Aku jumpa ngan pisang goreng. sampai 5 ketul aku belasah. Sama je rasanya dengan yang kat Malaysia. Hee..heeee...Tengah makan tetiba hujan. Aduhhhhh!!! sejuk la pulak!. Aku plak tak bawak jacket. Rasa macam duduk dalam peti beku dah.
Lepas makan, kami ke Budugul.Nak pergi sini ambil masa 1 jam lebih dari tempat makan tu.Hujan kejap teduh kejap lebat. So, kami kena lah sewa payung.Time kami sampai, dioarang tengah ada festival. Kat Bali ni, kat mana-mana pun ada muzik gamelan.Sedap la pulak dengar live music diaorang.Katanya festival ni dibuat 6 bulan sekali. Bertuahlah kami dapat tengok festival ni. Kat sini ada tasik. Kata guide kami, tasik tu dalamnya 35 meter. wahhhhhhhhh.......haruslah boleh rendam bangunan.Hee..heee Tak jauh dari situ ada lagik satu. Kami tak masuk pun, kami jalan-jalan keliling.Tengok orang tengah baiki atap.Guide kami kata, atap hitam tu dibuat dari pokok sagu. boleh kata, disekitar Bali, semua kuil pun atap macam ni. If you look carefully on this pic, you can see rain drops.Memang tengah hujan lebat. Tapi kami harung jugak lah...Haa..haaaa...

Dah nak senja, kami singgah di Jimbaran. Tempat pemes dengan seafoodnya. Kami duduk kat meja tu sambil tengok matahari terbenam. Memang cantik!!!!. Tengok sunset yang cantik, sambil makan seafood bakar, dengan sea breeze & penyanyi unplugged...........THIS IS LIFE!!!!

Kami balik ke KL dengan fligt early in the morning. Guide kami pick up jam 3.45am dan drop kami kat kat airport. Flight dari Bali jam 6.00am & sampai ke KL jam 8.25am. Aku sempat catch bus ke Kl sentral, kemudian naik tren ke Setiawangsa & lepas tu cab ke umah.Hee..heeeeeeeeeee.....Penat tapi lega.

p/s : For more pictures, please click at my fotopages.

tira_blurb said...

BEstnyer cuti ke Bali!!!!

:D

LadyM said...

WOW! bestnye...mmg me tgu your updates on your holiday ni...huhu bilalah dpt gi ye....byk beli ole2 ke di sana...;)

himawari said...

beb,
apasal ko nampak berisi dlm gambar2 ni? senang hati ekk...

Kikey said...

Tira - Best!!..hee..heeee...Rasa tak nak balik.

Kak Lady - Ada lah sesikit kak lady. Barang kat sini, banyak sangat..sampai tak tahu nak beli yang mana satu.

Kak Sue - Yeahhhhhhh!!!!!!! Dok bali, asik makan je. Hee..heeee....Mana tak nye!!